Doutníky Cohiba – stručná historie

Kubánské doutníky CohibaV roce 1982 někdejší prezident Fidel Castro představil světu doutníky Cohiba. Do té doby mohli tyto vynikající doutníky kouřit jen hodnostáři, diplomaté, lidé ve vysoké politice a blízcí přátelé Castra. Jen oni o těchto doutnících věděli. Dnes, po více než 20 letech, se doutníky Cohiba staly kultem a získaly stovky a tisíce fanoušků po celém světě, kteří potvrzují mimořádnou chuť těch nejdražších kubánských doutníků.

Svět „cohiba“ je vnímán jako odvozenina Taíno ve světě tabáku. Lidé Taíno obývali několik ostrovů v oblasti Karibiku ještě předtím, než do Ameriky připlul Kolumbus.

Pravděpodobně nenajdeme žádný jiný kubánský doutník, který by byl tak úzce spojený se ságou Fidela Castra a s kubánskou revolucí, jako tomu je v případě doutníků Cohiba. Vše začalo v raných 60. letech, Castro právě úspěšně zničil plutokracii Batista a porazil Kennedyho – sponzorujícího invazi do Kuby – s revolucionáři v zálivu nazvaném Bay of Pigs. Castro v tom čase uviděl jednoho z bodyguardů, Bienvenida Pereze, jak kouří určitý druh doutníku, který prezident považoval za „velmi aromatický a velmi krásný“. Když se na ten doutník zeptal, Perez přiznal, že se vlastně jedná o doutníky beze jména, které ubalil jeho přítel, Eduardo Rivera, což byl balič doutníků v továrně na doutníky La Corona v Havaně.

Castro poté zavolal Riveru a požádal ho, aby otevřel malou továrnu v přísně střeženém zámečku postaveném blízko Havany. Úkolem lidí pracujících v továrně bylo balit vysoce kvalitní doutníky z nejlepších kubánských listů, které byly k sehnání – exkluzivně pro potřebu prezidenta. Tímto způsobem se tedy začala cesta „bezejmenných“ doutníků cohiba, které se později staly jedněmi z nejvíce ceněných doutníků mezi znalci po celém světě.

Jméno značky „Cohiba“ se začalo doutníkům produkovaným v Riverově továrně dávat v roce 1968. Poté Amerika uvalila na Kubu embargo, doutníky Cohiba byly ale tak jako tak dostupné jen Castrovi, jeho rodině, lidem ve vysoké politice a mezinárodním diplomatům.

V roce 1982 byly konečně doutníky Cohiba představeny široké veřejnosti i pro jejich spotřebu. Tehdy bylo možné dostat jen tři velikosti: Cohiba Panetela, Cohiba Corona Especial a Cohiba Lancero, což byly osobní favoriti Castra. Společně s dalšími třemi velikostmi přidanými v roce 1989 – Cohiba Robusto, Cohiba Exquisito a Cohiba Espléndido – se tyto doutníky staly známými jako Línea Clásica (klasická linie). Od té doby byly představeny ještě dvě další linie (La Línea 1492, Maduro 5 Series) a také speciální doutníkové vydání (Edición Limitada Releases, the Millennium Reserve a Behike).

Jméno značky Cohiba má i svůj kus kontroverze. Možná jste viděli nebo i kouřili doutník Cohiba vyrobený v Dominikánské republice. Když Castro v Kubě zvítězil a jeho režim znárodnil průmysl kubánských doutníků, mnoho původních výrobců doutníků, majitelů továrny a jejich rodin uteklo do sousedních zemí jako například do Dominikánské republiky, Hondurasu a do Nikaragui.

Mnoho kubánských doutníkových značek má dnes své vlastní protějšky v těchto zemích, ale Kuba si naštěstí úspěšně zachovala značku Cohiba na většině zahraničních trhů. Kuba také stále pokračuje ve snaze o znovuzískání všech práv značky ve Spojených státech, protože podle rozhodnutí soudu byla tato práva v roce 2005 věnována americké společnosti.

Dnes mají doutníky Cohiba popularitu v nejrůznějších kulturách, mezi podnikateli i v politických kruzích po celém světě. Umělci jako například 50 Cent, Fat Joe a Lil‘ Wayne se o nich zmiňují ve svých skladbách. Říká se, že španělský král Juan Carlos je VIP zákazníkem značky Habanos SA a že doutníky pro něj určené jsou doplněny speciálním prstýnkem s vyobrazením armádního znaku nazvaného coat of arms. Doutníky Cohiba, které se původně dostaly na světlo světa díky Castrově revoluci proti elitě a úpadku společnosti, nyní dokončily svou pouť a staly se, ironicky, symbolem moci a prestiže právě v kruzích elity.